بدون تردید بوندسلیگا بیش از هر رقابت باشگاهی دیگر در اروپا برای رابطه بین تیمها و هوادارانشان اهمیت قائل است، از مشارکت هواداران در هیئت مدیره گرفته تا تصمیمات که قابلیت اجرایی کمتری دارند اما همین نیز باعث تقویت هویت باشگاهها و همچنین رابطه طرفداران با باشگاه محبوبشان میشود. باشگاه بوروسیا دورتموند که همواره توجه ویژهای به این موضوع دارد اخیراً مسابقهای را راهاندازی کرده است که به هواداران امکان طراحی لباس تیم دورتموند را با همکاری حامی مالی خود، شرکت پوما میدهد.قرار است تیم زرد و مشکیپوش دورتموند با این لباس طراحی شده در بازیهای خانگی فصل ۲۴-۲۰۲۳ حضور یابد. بر اساس بیانه منتشر شده در وبسایت رسمی باشگاه که موضوع آن راهاندازی این مسابقه طراحی بود آماده است که «تمام پیراهنها در تاریخ ۱۱۲ ساله این باشگاه به ایجاد جامعه هواداران دورتموند در سراسر جهان کمک کرده و از طریق ماجراها و خاطرات مرتبط با آنها، پیوند میان هواداران و باشگاه بهوجود آورده است» که این پیوند گواهی بر این ادعاست که هنوز هم فوتبال و سمبلهایش تجمیعکنندهای قدرتمند به شمار میآیند.
همگان قادر به مشارکت در این رقابت از طریق وبسایت رسمی باشگاه و دانلود الگوی طراحی خواهند بود. آخرین فرصت برای ارسال طرحها ششم فوریه است. کلیه طرحهای ارسالی ابتدا توسط هیئت ۹ نفره کارشناسان که شامل چهرههای سرشناس و اسطورههایی همچون مارکو رویس و دِدِه است مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و ۹ پیراهن انتخاب خواهد شد. سپس طرحهای فینالیست در معرض آرای هواداران قرار داده خواهد شد تا آنها طرح برنده را انتخاب کنند. این ابتکاری است که باعث نزدیکی بیشتر هواداران به تیم خود میشود و از بینبرنده فاصله ایجاد شده، به خصوص در زمینه مدیریت داراییهای اساسی مانند پیراهنهای مسابقه است. درواقع در سالهای اخیر، از پیراهنها که سمبل شور و جامعه هستند، بیشتر به عنوان ابزار بازاریابی توسط مدیران باشگاهها استفاده و به هواداران تحمیل شده است. باشگاه بوروسیا دورتموند قصد معکوس کردن این فرایند را دارد.