تاریخچه تیمهای ملی فوتبال تنها مختص به تعداد بردها، موفقیتهای بزرگ و استعدادهای تکرارنشدنی نیست، بلکه شامل تمام پیراهنهایی که تاریخ را تغییر دارند و همچین لوگوهایی که تبدیل به سمبل عصرهای فرهنگی در تخیل جمعی شدند نیز میشود.
فهرست مطالب
درواقع، هر تیم ملی با خود میراث زیبا و منحصربفردی را حمل میکند و در هر فدراسیون برندها و نشانهایی وجود دارند که در تاریخ ثبت شده و به نوبه خود و به شکلی نسبتاً قابلتوجه، بخشی از موفقیت و ناکامیهای داخل و خارج از زمین مسابقه به شمار میآیند.
در تاریخ همچنین تیمهایی وجود دارند که ارتباطی جداییناپذیر با یک شرکت خاص تامینکننده پوشاک ورزشی داشتهاند و این ارتباط به حدی قدمت داشته که تیم را با آن برند خاص میشناسند. عاملی که میتواند در این انتخاب تاثیرگذار باشد، نزدیکی از لحاظ جغرافیایی است. در بسیاری از موارد، تیمهای ملی تصمیم میگیرند که با برندهای بومی مانند آدیداس در آلمان همکاری کنند، اما این موضوع همواره صادق نیست. مثلاً تیم ملی فوتبال ایتالیا را در نظر بگیرید که با شرکت پوما (که برندی آلمانی است) به مدت ۱۸ سال همکاری میکند یا تیم ملی هلند که حامی مالی آن از سال ۱۹۹۸ تاکنون شرکت نایکی بوده است. در اینجا اقدام به گزینش قدیمیترین تامینکنندگان پوشاک تیمهای ملی کردهایم که ماجراهای عاشقانه آنها هنوز هم ادامه دارد و شاید هیچگاه به پایان نرسد.
آدیداس – آلمان
رابطه تیم ملی فوتبال آلمان و شرکت آدیداس بینظیر است، چون این شرکت از سال ۱۹۵۴ تاکنون تامینکننده پوشاک این تیم بوده است. شرکت آدیداس در ۱۸ آگوست ۱۹۴۹ توسط برادران داسلر تاسیس شد و ۵ سال پس از آغاز بهکار رسمی خود قرارداد همکاری با تیمی را امضاء کرد که این تیم در طول زمان به بنای میراث و شهرت آدیداس در فوتبال کمک کرده است. آدیداس نه تنها از همان ابتدا به این همکاری اعتقاد کامل داشت و بلافاصله سرمایهگذاری را آغاز کرد (این ارتباط کاری بیش از ۶۷ سال است که ادامه دارد) بلکه پوشاکی را برای این تیم طراحی کرده که تا ابد در تاریخ ثبت خواهد شد، مانند پیراهنهای طراحی شده در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۴٫ فراموشی لباسهای دوم سبزرنگ تیم آلمان در سالهای مذکور امکانپذیر نیست. آن پیراهنها به عنوان نماد باقی ماندند و حتی امروز هم بازتولید میشوند. پیراهنهای مذکور نقطه آغاز تکامل پیراهنهای فوتبال و تجهیزات این ورزش بودند. طراحی آنها دیوانهکننده و مملو از الماسها و اشکال انتزاعی بود. برای تهیه پیراهن تیم ملی آلمان از جمله کیت های کلاسیک، می توانید از فروشگاه پریماشاپ اقدام به خرید کنید.
آدیداس – اسپانیا
دومین رابطه کاری قدیمی در تاریخ تیمهای ملی فوتبال باز هم متعلق به شرکت آدیداس است که در سال ۱۹۹۱ با اسپانیا قرارداد همکاری امضاء کرد. ورای قراردادهای اخیر شرکت آدیداس با تیمهای دیگر، دو تیم ملی فوتبال آلمان و اسپانیا کماکان اصلیترین نماینده و نماد این برند در میان تیمهای ملی فوتبال جهان هستند. در سابقه ۳۱ ساله همکاری آدیداس با اسپانیا، پیراهنهایی توسط این شرکت برای اسپانیاییها تولید شد که ثابت کرد: آنچه ساده است تبدیل به نماد میشود. الگوها و طراحیهایی که در تاریخ ثبت شدهاند هنوز هم تسخیرناپذیرند، مانند سه پیراهن جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا یا پیراهنهای یورو ۱۹۹۶٫ در این سالها آدیداس برای تیمهای ملی، از جمله آلمان اشکال هندسی عجیبی را خلق کرد که طبیعتا به رنگ پرچم کشورها بود. برای تهیه پیراهن تیم ملی اسپانیا از جمله کیت های کلاسیک، می توانید از فروشگاه پریماشاپ اقدام به خرید کنید.
نایکی – آمریکا
تنها چند ماه قبل از پایان سال ۲۰۲۱، قرارداد همکاری میان شرکت نایکی و تیم ملی آمریکا به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید شد. این یک همکاری ایدهآل است که شرکت نایکی به هیچ عنوان تمایل به قطع آن ندارد. درست است که تیم آمریکا به دلیل آمریکایی بودن شرکت نایکی تمایل به همکاری با آن دارد اما دلیل مهمتر آنکه، چون جام جهانی ۲۰۲۶ در آمریکا و مکزیک برگزار خواهد شد، شرکت نایکی نمیخواهد این فرصت ارزنده را از دست دهد. همکاری شرکت نایکی و فدراسیون فوتبال آمریکا از سال ۱۹۹۵ تاکنون ادامه دارد و حتی نمیتوان برخی از طراحی پیراهنهایی را که باعث مشهور شدن تیم ملی آمریکا شد به فراموشی سپرد، هرچند که این تیم موفقیت چندانی در عرصه فوتبال نداشته است. حالا با توجه به توسعه سریع فوتبال در آمریکا، میزبانی جام جهانی و ظهور استعدادهای جدید، شرکت نایکی فرصت خلق پیراهنی منحصربهفرد را دارد که برای همیشه در تاریخ باقی بماند، یعنی همان کاری که با تیمهای ملی اسپانیا و آلمان انجام داد. یکی از پیراهنهای فراموشنشدنی که توسط نایکی طراحی شد، لباس دوم تیم آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۴ بود که ستارهها و خطوط به پیراهن این تیم بازگشت و باعث شعف هواداران شد. برای تهیه پیراهن تیم ملی آمریکا، می توانید از فروشگاه پریماشاپ اقدام به خرید کنید.